>>De nieuwe bonuskaart van de Albert Heijn.

De nieuwe bonuskaart van de Albert Heijn.

21-10-2013

De nieuwe bonuskaart van de Albert Heijn.

Sinds maandag 21 oktober 2013 heeft de Albert Heijn een nieuwe bonuskaart geïntroduceerd. Deze bonuskaart is een voorbeeld van de manier waarop onze privacy op een onopvallende manier beperkt wordt. Deze kaart kunt u registreren en dan houdt Albert Heijn uw inkopen bij en krijg u aan de hand daarvan persoonlijke aanbiedingen.

Veel mensen zien er geen kwaad in als Albert Heijn hun aankopen bijhoudt en zien alleen de voordelen van de persoonlijke aanbiedingen. Hun argument is vaak: "Ik heb niks te verbergen, dus wat maakt het dan uit" of "Zolang het mij extra persoonlijke kortingen oplevert mogen ze best mijn koopgedrag bijhouden". Ze denken echter niet na over de voordelen voor Albert Heijn en of die wel wenselijk zijn.

Naast het feit dat de inkomsten van Albert Heijn door deze extra aanbiedingen zullen stijgen (omdat de klanten producten zullen kopen die ze anders misschien niet zouden kopen), kan Albert Heijn allerlei klantgegevens doorverkopen aan producten. Voor een product kan het bijvoorbeeld zeer interessant zijn welk soort klanten hun producten koopt en in welk deel van Nederland de meeste van hun producten verkocht worden.

Producten zullen Albert Heijn hier flink wat geld voor willen betalen. In een maatschappij waarin de keuze van het aantal supermarkten toch al kleiner wordt (enkele jaren geleden verdween de formule van super de boer en nu is de formule van de C1000 aan het verdwijnen), kan deze ontwikkeling de positie van Ahold (eigenaar van onder ander Albert Heijn) alleen maar versterken tegenover de andere supermarkt formules.

Mijn vermoeden is dat als de ontwikkelingen op een zelfde voet blijven doorgaan er op termijn nog 2 supermarkt formules overblijven. Het zal hierbij gaan om één van de discounters (zoals Aldi en Lidl) en één van de uitgebreidere supermarkten (zoals ah en jumbo). Naar mijn mening zal dit de prijzen van de levensmiddelen niet ten goede komen net als de brede keuze van producten voor de klanten. Deze ontwikkelingen zijn nog wel ver weg, maar ze zijn zeker niet onrealistisch en vergezocht.

Als klant moeten wij nu al nadenken of we deze ontwikkelingen willen bespoedigen of willen vertragen.

Gratis kennismakingsgesprek Wij staan voor u klaar

Maak een afspraak

Waarom Wagenaar advocaten

  • Veel ervaring
  • Scherpe prijzen
  • Goede kwaliteit
  • Gratis kennismaking
Neem nu contact op
Uw advocaat in: Huizen, Bussum, Eemnes, Naarden, Blaricum, Laren, Hilversum, Almere, Soest, Baarn, Weesp, Muiden, Groningen en omstreken.